2012/11/28

Memilih Sudut

Saya telah menjalankan aktiviti ini di kelas saya dan saya ingin berkongsinya dengan cikgu-cikgu dan murid-murid yang lain.


Sebelum permainan ini berjalan, cikgu hendaklah menentukan tema yang akan diguna. Sebagai contoh, cikgu boleh mengguna kata adjektif sebagai tema permainan ini. Selepas itu, cikgu hendaklah menamakan 4 sudut di kelas dengan satu jenis kata adjektif, seperti sifat, bentuk, cara, dan perasaan. Apabila semua murid sudah memahami nama sudut-sudut itu, mereka berkumpul di tengah kelas.




Permainan ini bermula apabila cikgu menutup mata dan mencakap “Mula!”. Murid-murid dikehendaki untuk memilih salah satu sudut dan berdiri di situ sebelum cikgu mengira dari 5 ke 0. Apabila cikgu telah siap mengira, dia hendaklah memilih salah satu sudut dengan matanya masih menutup. Murid-murid yang berdiri dalam sudut yang dipilih akan tersingkir.

Permainan ini berlangsung sehingga hanya satu pelajar tidak tersingkir. Kadangkala cikgu juga akan menang kerana semua pelajar tersingkir akibat berdiri di sudut yang sama.

Cubalah aktiviti ini dalam kelas anda. 

2 comments:

Fantasticbaby said...

Game yang menyeronokkan ^^

Unknown said...

Terima kasih :)

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates